Hoe de Car-Pass nóg meer garanties biedt

car pass

De Car-Pass zag het levenslicht als middel om fraude met kilometertellers tegen te gaan bij de verkoop van een tweedehandswagen. Maar in zijn nieuwste vorm is het document veel méér dan dat: door een paar nieuwe bepalingen die erop zullen staan, is het nu een complete, transparante leidraad geworden voor alle aspecten van de aankoopbeslissing.

De Car-Pass werd aanvankelijk in het leven geroepen om, bij de verkoop van een tweedehandsauto, fraude met de kilometerstand tegen te gaan. Maar sinds 1 maart 2019 is het document nog veel méér. Op die datum voegde Car-Pass vzw, de organisatie die het systeem beheert, een aantal nieuwe gegevens toe aan het document. Het doel wordt nog wat verbreed: van een instrument dat fraude detecteerbaar en documenteerbaar maakt tot een document waarop alles staat wat de finale aankoopbeslissing kan beïnvloeden bij de aankoop van een tweedehands auto. De Car-Pass bevat nu ook een QR-code: wanneer die wordt ingescand wordt meteen duidelijk of het document al dan niet vervalst is.

Emissiewaarden
Sinds 1 maart staan er drie nieuwe gegevens op de Car-Pass. De eerste daarvan is de euronorm waaraan het voertuig voldoet: een cijfer van nul tot zes, dat oploopt met het niveau van milieuvriendelijkheid van het voertuig. Hoe hoger het cijfer, hoe minder belastend de wagen is voor het milieu. Dat is voor de koper een belangrijk gegeven om te weten hoe hoog zijn pas gekochte auto zal worden belast, maar het bepaalt ook tot welke lage-emissiezones (verschillend van stad naar stad) hij toegelaten is. Eveneens belangrijk wat autofiscaliteit betreft, is de hoeveelheid CO2 die het voertuig uitstoot, een gegeven dat dus eveneens vanaf nu op de Car-Pass staat. Net als de testmethode: de emissiewaarden gemeten onder zowel het oudere NEDC (New European Driving Cycle) als het recentere WLTP (Worldwide Harmonies Light Vehicle Test Procedure) kunnen worden aangegeven op het document, en liefst zelfs beide wanneer ze bekend zijn.

Keuring na ongeval
Ook wordt er vanaf nu op de Car-Pass aangegeven of het voertuig nog een keuring na ongeval moet ondergaan. Dat is significante informatie bij de verkoop van een voertuig, want heel wat voertuigen die in een ongeval betrokken zijn geweest, worden na een gebrekkige herstelling vaak zonder keuring weer te koop aangeboden. Zo’n keuring na een ongeval is normaal gezien erg streng, en er bestaan verkopers die daar onderuit proberen te geraken. Nu er op de Car-Pass staat of de wagen al dan niet is gekeurd na een ongeval, wordt ook dat risico ingedijkt.

Breed communiceren
Handelaars die een tweedehandswagen te koop aanbieden, zijn sinds 1 maart 2019 verplicht om de informatie die op de Car-Pass van de auto staat ook te communiceren in de advertentie of in de showroom. Die gegevens kunnen elektronisch worden opgevraagd bij Car-Pass. De organisatie achter het document riep het specifieke ‘check Car-Pass’-logo in het leven om die relevante gegevens meteen herkenbaar te maken bij het publiek. Het logo wordt ook geadopteerd door tweedehandssites, en wordt stilaan een keurmerk voor occasies.

Krachtiger tegen importfraude
Tot slot wordt er extra werk gemaakt van de strijd tegen fraude met geïmporteerde wagens. Vanaf 1 januari 2020 moeten constructeurs en importeurs de kilometerstanden uit hun centrale databank aan Car-Pass meedelen wanneer het voertuig in België wordt ingevoerd. Dat kunnen ook tellerstanden van ‘connected cars’ zijn, die hun data rechtstreeks naar de fabrikant versturen via een mobiele dataverbinding. Eveneens vanaf volgend jaar zal de Car-Pass ook door de constructeur uitgevaardigde maar nog niet uitgevoerde terugroepacties vermelden: fabrikanten en invoerders moeten die acties vanaf dat moment verplicht meedelen aan de vzw Car-Pass.

 

admin Autowereld