Ben jij nog mee? “Minder diesels zorgen net voor méér CO2”

De CO2-uitstoot van personenwagens is na een jarenlange daling vorig jaar opnieuw gestegen, in België zelfs met 4%. De reden? “We vervangen diesels door benzineauto’s, terwijl die fors meer CO2 uitstoten”, aldus docent autotechnologie Mark Pecqueur.

Jarenlang ging het in Europa de goede weg op, qua uitstoot van CO2 of koolstofdioxide. Maar cijfers van het onafhankelijk Europese onderzoeksbureau JATO tonen nu aan dat na een jarenlange daling de CO2-emissie vorig jaar met 2,4% steeg, nadat er in 2017 al een zeer kleine stijging was opgetekend. Voor België gaat het zelfs om een stijging met 4%, wat het in Europa de op een na slechtste leerling van de klas maakt.

De stijgende curve verbaast, gelet op alle beleidsmaatregelen om de luchtvervuiling door autoverkeer een halt toe te roepen. Maar die verbazing leeft niet bij specialisten.

“Er is vandaag veel campagne tegen dieselauto’s, waardoor veel mensen op een benzinewagen overschakelen, maar velen weten niet dat benzinewagens fors meer CO2uitstoten”, zegt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Thomas More hogeschool. “Bovendien zijn vandaag SUV’s bijzonder populair, de stedelijke terreinwagen. Maar doordat die wagens groter en zwaarder zijn én meer luchtweerstand opwekken, is hun uitstoot hoger dan bij een gewone benzinewagen.”

Alleen in landen waar vorig jaar veel elektrische of hybride wagens werden gekocht – Noorwegen, Nederland en Finland – daalde de CO2-uitstoot.

Pecqueur roept daarom beleidsmakers op genuanceerder om te gaan met het antidieselverhaal. “Want recente dieselmotoren van Euro 6 Temp halen vandaag ongeziene resultaten qua uitstoot.”

Onderzoeksbureau JATO onderzocht ook per automerk welke constructeur met zijn modellen voor de minste CO2-uitstoot zorgt. Goud is daarbij voor Toyota, met een gemiddelde CO2-uitstoot van minder dan 100 gram per kilometer. Daarna volgen Peugeot en Citroën. Hekkensluiters zijn Volvo, Mazda en Mercedes, die laatste met een gemiddelde uitstoot van bijna 140 gram per kilometer.

 

Bron nieuwsblad 19/03/2019

Nieuwe auto’s slechter voor klimaat

Nieuwe auto’s waren vorig jaar klimaatonvriendelijker dan het jaar voordien. Een gevolg van de ontdieseling.

Uit de nieuwe CO2-referentiewaarden voor het komende jaar blijkt dat de uitstoot van broeikasgassen door nieuwe auto’s vorig jaar voor het eerst is toegenomen. Het cijfer steeg van 86 naar 88 gram per kilometer voor diesels, en van 105 naar 107 gram per kilometer voor wagens die op andere brandstoffen rijden. Het cijfer wordt gebruikt voor de berekening van het voordeel van alle aard bij bedrijfswagens. Dat voordeel zal komend jaar met enkele euro’s dalen, zodat de automobilist op een lager bedrag belast wordt. Dat maakt het rijden iets voordeliger.

Volgens Michel Martens, de directeur van de Febiac-studiedienst, is de stijging een gevolg van de ontdieseling van het wagenpark. Ten opzichte van benzine stoten dieselwagens minder CO2 uit. Omdat de cijfers voor beide brandstofcategorieën berekend worden op basis van het totale wagenpark, is het begrijpelijk dat de CO2-uitstoot stijgt als er meer benzinewagens verkocht worden. Het beleid om diesel te ontmoedigen lijkt dus een negatief effect te hebben op het klimaat.

“Als je wilt inzettten op het klimaat, ben je beter af met diesel. Als je luchtvervuiling belangrijk vindt, is benzine beter”, zegt Martens. “Al geldt die redenering niet langer voor de motoren van de allerlaatste generatie, die voldoen aan de euro 6 d-norm. Daarbij is er bijna geen verschil meer tussen diesel en benzine voor wat betreft luchtkwaliteit. Dus als je beide problemen zou willen aanpakken, slaat de balans door in het voordeel van diesel.”

Toch denkt Martens dat de afgenomen klimaatvriendelijkheid van het wagenpark een voorbijgaand fenomeen zal zijn. “Het is een hobbel op de weg naar de lage-emissievoertuigen”. Zodra elektrische wagens, plug-in hybrides en waterstofvoertuigen belangrijker worden, zal de CO2-waarde weer gaan dalen. Voor plug-in hybrides ligt de uitstoot gemiddeld op 50 gram per kilometer, voor elektrische wagens en waterstofvoer­tuigen op 0.

Dat bedrijfswagens nu fiscaal iets voordeliger worden, is een on­bedoeld effect van de invoering van de CO2-referentiewaarde. Sinds 2012 is het voordeel van alle aard mee afhankelijk van de CO2-uitstoot. De jaarlijkse aanpassing van de referentiewaarde is bedoeld om te voorkomen dat de fiscale inkomsten onder druk zouden komen te staan door klimaatvriendelijkere auto”s. Maar het perverse effect is nu dat rijden goedkoper wordt, terwijl de auto”s meer broeikasgas uitstoten.

Daarom is ‘wijkopenautos.be’ niet per se de beste keuze

Het online platform ‘wijkopenautos.be’ is een snelle manier om een auto te verkopen. Je maakt online een berekening van de waarde van je auto en je gaat vervolgens naar een verkooppunt waar je het voertuig effectief kan verkopen. Maar de prijs die je online krijgt, verschilt vaak sterk van de finale verkoopprijs. Dat leidt tot frustraties bij consumenten en de federatie van de autosector.

Online taxatie is altijd een schatting

Je auto online taxeren is een koud kunstje. De online rekenmodule van wijkopenautos.be zit goed in elkaar. Je hoeft dus geen computerkenner te zijn om een prijs te berekenen. Maar de prijs die je via die online module maakt, is gebaseerd op schattingen. Je geeft een aantal kenmerken in en de computer maakt op basis van die gegevens een statistische berekening van de waarde van je auto.

De prijs die je dan te zien krijgt, is vaak aanvaardbaar of boven je verwachtingen. Maar het is niet de prijs die je uiteindelijk voor je voertuig zal krijgen. Want ‘wijkopenautos.be’ doet niet aan online verkoop. Als je je auto echt wil verkopen, moet je naar een verkooppunt. En daar zal je auto nogmaals getaxeerd worden. Dit keer door een personeelslid van ‘wijkopenautos.be’. En de prijs die je dan krijgt, is in de meeste gevallen (veel) lagerdan de prijs die je online te zien kreeg.

Die online prijsberekening is als een honingpot om consumenten naar hun verkooppunt te lokken.

Pieter Van Bastelaere, Traxio

Waarom verschilt de prijs?

De online taxatie is dus gebaseerd op een aantal algemene kenmerken. Zo zal bijvoorbeeld elke Opel Astra uit 2008 met een gelijkaardige kilometerstand en motorinhoud quasi dezelfde prijs opleveren bij de online prijsberekening. Ongeacht de schade aan de carrosserie. En dat is precies waar het schoentje wringt. Want in een verkooppunt zal het personeel van ‘wijkopenautos.be’ grondig speuren naar sporen van schade, krassen en deuken.

De auto wordt na de keuring meteen online aangeboden aan het netwerk van opkopers. Binnen de 10 minuten krijg je het hoogste bod als verkoopprijs. En die prijs ligt dus vaak een stuk lager dan de online prijs. Je kan het bod wel een paar dagen laten openstaan. Het kan zijn dat er nog een hoger bod binnen komt. Maar je moet wel binnen de 5 dagen beslissen én verkopen. Na 5 dagen vervalt de taxatie. Als je dan wil verkopen, moet je opnieuw een taxatie laten uitvoeren

Het Duitse moederbedrijf AUTO1 Group maakt zich sterk dat de online rekenmodule in beide richtingen kan afwijken. En het bedrijf ontkent dat de online rekenmodule misleidend is voor klanten. Bovendien wordt elke auto volgens dezelfde standaarden gekeurd in een verkooppunt. Dus elke klant krijgt dezelfde behandeling.

Autosector is niet blij met grote afwijkingen

Traxio, de federatie van de autosector, voelt bij haar leden ongenoegen over de manier van werken van ‘wijkopenautos.be’ en andere online platformen. “Het feit dat de online prijs zo sterk verschilt van de finale prijs, is nooit goed. Zo krijgen klanten het idee dat de hele sector zo werkt.”

De federatie wil daarom benadrukken dat zo’n online verkoopplatform dus niet altijd de beste keuze is. “Je moet altijd blijven vergelijken. Tik de kenmerken van je auto (merk, bouwjaar, model) ook een keer in op Google. Je krijgt dan meteen een prijsindicatie te zien voor jouw auto. Dan kan je meteen inschatten of je bij ‘wijkopenautos.be’ of andere platformen een goeie prijs krijgt.”

En ook bij klassieke garagehouders prijs vragen, kan iets opleveren. “Zeker als je een nieuwe auto wil kopen, loont het de moeite om te horen wat jouw garagehouder voor je oude model wil geven. Je krijgt vaak extra voordelen bij je nieuwe aankoop of een gunstige overnamepremie.”

Bron Radio 2 28/11/2018:

Toyo All Season Banden

toyo celcius

CELSIUS

De nieuwe Toyo Celsius is de verstandigste bandenkeuze voor comfort en veiligheid, het hele jaar door.

Dankzij de uitgebreide mobiliteit bij koude temperaturen hoeft u uw banden niet te vervangen wanneer het weer verandert. Celsius biedt controle op besneeuwde of natte wegen voor een groot aantal kleine en middelgrote wagens.

De combinatie van innovatieve bestanddelen zorgt voor uitzonderlijk veelzijdige prestaties ongeacht het weer, voor een veilige rijervaring in alle omstandigheden. De nieuwe Celsius is de verstandige keuze voor slimme chauffeurs

Bron en afbeelding met goedkeuringhttps://www.toyotires.nl/nl/tire/pattern/celsius

 

admin Autowereld

Hebben ze het nu nog niet door?

recyctire

Hebben ze het nu nog niet door?

Je hoorde of zag het misschien al: momenteel loopt er een nieuwe sensibilisatiecampagne van Recytyre. Om de impact van oude banden op het milieu zo klein mogelijk te houden, zorgt Recytyre niet alleen voor duurzame recyclagemogelijkheden, maar proberen wij de chauffeurs ook diets te maken dat correct opgepompte banden hun levensduur verlengt! Dat dit ook nog eens zorgt voor minder CO2-uitstoot, de veiligheid bevordert en de portemonnee spaart is uiteraard handig meegenomen. Read more “Hebben ze het nu nog niet door?”

admin Autowereld