Autokeuring gemist: Wat nu?

keuring wat nu sept 2019

Je ‘vergeet’ om tijdig met je wagen naar de autokeuring te gaan. Moet je dan een boete betalen? Welke andere risico’s loop je?

Je moet je wagen jaarlijks laten keuren nadat het voertuig ouder is dan vier jaar. Op het keuringsbewijs dat je dan krijgt staat een geldigheidsdatum. Het is belangrijk voor het verstrijken van die datum opnieuw naar de keuring te gaan. Wat gebeurt er als je dat niet doet?

Je betaalt een toeslag

Ga je te laat naar de keuring, dan moet je niet enkel de keuring op zich betalen. Er wordt je dan ook nog eens een toeslag aangerekend voor een laattijdig bezoek. Die wordt hoger naargelang je langer wacht. Het bedrag van deze toeslag is uiteindelijk vrij beperkt (minder dan 30 euro). Ingeval je kan aantonen dat je door een overmachtssituatie niet tijdig naar de keuring kon gaan, kan je de toeslag laten terugbetalen.

Je riskeert een boete

Daarnaast riskeer je een boete te moeten betalen als je gecontroleerd wordt door de politie en geen geldig keuringsbewijs kan voorleggen.

Kan je verzekeraar verhaal uitoefenen?

Als je betrokken raakt bij een ongeval waarvoor je aansprakelijk bent, kan je verzekeraar onder bepaalde voorwaarden verhaal uitoefenen. Hiervoor moet er wel een oorzakelijk verband worden vastgesteld tussen het ongeval en de afwezigheid van een geldig keuringsbewijs. De verzekeraar kan bijvoorbeeld ook geen verhaal uitoefenen als het ongeval gebeurt op het normale traject om je naar de keuring te begeven.

Klik hier voor meer informatie

admin Autowereld

Opendeurdagen bij Dacia Center Bredene

opendeurdagen dacia september 2019

September is een spannende maand en Dacia doet er graag nog een schepje bovenop. Mis daarom ons Opendeurweekend op 14 en 15 september in het Dacia Center te Bredene niet. Kom dus zeker onze Nieuwe Duster, net als al onze andere modellen. Met een financiering aan 0% gedurende de hele maand september ligt uw favoriete Dacia trouwens binnen handbereik.

We wensen u alvast een leuk schooljaar toe en veel leesplezier!

admin Autowereld, Firma

Waarom All Season Banden

winterbanden zomerbanden all season banden bij Daciacenter Renault Minute Bredene

All Season banden

Bij All Season banden komen de sterke punten van zowel het zomer- als het winterprofiel samen in één band. All Season banden combineren de specifieke eigenschappen van zomer- en winterbanden tot een unieke band voor het hele jaar. Door de speciale rubbersamenstelling blijven All Season banden onder alle temperaturen soepel waardoor grip en tractie behouden blijven. Ook de profielopbouw is een samenstelling van een zomer- en winterprofiel. Een All Season band is en blijft echter wel een compromis tussen zomer- en winterbanden.

Bij het gebruik onder zware winterse omstandigheden presteren winterbanden altijd beter dan een All Season band. De All Season band is echter bij een meer gematigd winters klimaat zoals in België zeker een prima alternatief. Bij uw garage Dacia Center Bredene en Renault Minute Bredene bieden wij u premium All season banden aan voor een optimale wegligging gedurende het hele jaar door.

 

Waarom kiezen voor All Season Banden?

 

  • Ieder seizoen op uw gemak – goedkoper
  • Geen wissel meer 2x per jaar – goedkoper
  • Remafstand is veel korter – veiliger
  • Wegligging is optimaal in slechte omstandigheden – veiliger
  • Bandenslijtage is minder in vergelijking met zomerbanden – goedkoper

 

Tip! Controleer steeds je bandenspanning voor een optimale grip en wegligging.

 

Vraag hier prijs voor uw banden

 

 

admin Autowereld

Hoe de Car-Pass nóg meer garanties biedt

car pass

De Car-Pass zag het levenslicht als middel om fraude met kilometertellers tegen te gaan bij de verkoop van een tweedehandswagen. Maar in zijn nieuwste vorm is het document veel méér dan dat: door een paar nieuwe bepalingen die erop zullen staan, is het nu een complete, transparante leidraad geworden voor alle aspecten van de aankoopbeslissing.

De Car-Pass werd aanvankelijk in het leven geroepen om, bij de verkoop van een tweedehandsauto, fraude met de kilometerstand tegen te gaan. Maar sinds 1 maart 2019 is het document nog veel méér. Op die datum voegde Car-Pass vzw, de organisatie die het systeem beheert, een aantal nieuwe gegevens toe aan het document. Het doel wordt nog wat verbreed: van een instrument dat fraude detecteerbaar en documenteerbaar maakt tot een document waarop alles staat wat de finale aankoopbeslissing kan beïnvloeden bij de aankoop van een tweedehands auto. De Car-Pass bevat nu ook een QR-code: wanneer die wordt ingescand wordt meteen duidelijk of het document al dan niet vervalst is.

Emissiewaarden
Sinds 1 maart staan er drie nieuwe gegevens op de Car-Pass. De eerste daarvan is de euronorm waaraan het voertuig voldoet: een cijfer van nul tot zes, dat oploopt met het niveau van milieuvriendelijkheid van het voertuig. Hoe hoger het cijfer, hoe minder belastend de wagen is voor het milieu. Dat is voor de koper een belangrijk gegeven om te weten hoe hoog zijn pas gekochte auto zal worden belast, maar het bepaalt ook tot welke lage-emissiezones (verschillend van stad naar stad) hij toegelaten is. Eveneens belangrijk wat autofiscaliteit betreft, is de hoeveelheid CO2 die het voertuig uitstoot, een gegeven dat dus eveneens vanaf nu op de Car-Pass staat. Net als de testmethode: de emissiewaarden gemeten onder zowel het oudere NEDC (New European Driving Cycle) als het recentere WLTP (Worldwide Harmonies Light Vehicle Test Procedure) kunnen worden aangegeven op het document, en liefst zelfs beide wanneer ze bekend zijn.

Keuring na ongeval
Ook wordt er vanaf nu op de Car-Pass aangegeven of het voertuig nog een keuring na ongeval moet ondergaan. Dat is significante informatie bij de verkoop van een voertuig, want heel wat voertuigen die in een ongeval betrokken zijn geweest, worden na een gebrekkige herstelling vaak zonder keuring weer te koop aangeboden. Zo’n keuring na een ongeval is normaal gezien erg streng, en er bestaan verkopers die daar onderuit proberen te geraken. Nu er op de Car-Pass staat of de wagen al dan niet is gekeurd na een ongeval, wordt ook dat risico ingedijkt.

Breed communiceren
Handelaars die een tweedehandswagen te koop aanbieden, zijn sinds 1 maart 2019 verplicht om de informatie die op de Car-Pass van de auto staat ook te communiceren in de advertentie of in de showroom. Die gegevens kunnen elektronisch worden opgevraagd bij Car-Pass. De organisatie achter het document riep het specifieke ‘check Car-Pass’-logo in het leven om die relevante gegevens meteen herkenbaar te maken bij het publiek. Het logo wordt ook geadopteerd door tweedehandssites, en wordt stilaan een keurmerk voor occasies.

Krachtiger tegen importfraude
Tot slot wordt er extra werk gemaakt van de strijd tegen fraude met geïmporteerde wagens. Vanaf 1 januari 2020 moeten constructeurs en importeurs de kilometerstanden uit hun centrale databank aan Car-Pass meedelen wanneer het voertuig in België wordt ingevoerd. Dat kunnen ook tellerstanden van ‘connected cars’ zijn, die hun data rechtstreeks naar de fabrikant versturen via een mobiele dataverbinding. Eveneens vanaf volgend jaar zal de Car-Pass ook door de constructeur uitgevaardigde maar nog niet uitgevoerde terugroepacties vermelden: fabrikanten en invoerders moeten die acties vanaf dat moment verplicht meedelen aan de vzw Car-Pass.

 

admin Autowereld

Autobedrijf Vermeire als sponsor op het maatjesfestival in Oostende

Maatjesfestival 2019 met sponsor autobedrijf vermeire 60

Het binnenhalen van de eerste maatjes een traditie in Oostende: al voor de 44ste keer. Volgens organisator Glenn Dangreau is de aankomst van de maatjes een belangrijk maritiem moment voor Oostende Het was zijn vader Gerard die het ooit opstartte.

Burgemeester Bart Tommelein nam de nieuwe maatjes officieel in ontvangst, ook meter Wendy Van Wanten was daarbij. “Ik ben een vaste waarde met de maatjes. Dit jaar zijn het heel natte maatjes. En ik heb ze geproefd en ze zijn heel lekker. Ik kon ze bijna niet vasthouden want ze zijn zo glad en vet.”

Maatjesharingen worden gevangen in de Noordzee tussen Noorwegen en Schotland. Na het verwijderen van kieuwen en ingewanden volgt het rijpingsproces in Nederland, die de maatjes omtoveren tot een echte lekkernij.

De aankomst is meteen ook het startschot van de jaarlijkse Kaaifeesten.  Die zijn komend weekend op de Visserskaai aan het Klein Strand.

admin Firma

ELEKTRONICA ZORGT STEEDS VAKER VOOR AUTOPECH

elektronica 2019

De toegenomen elektronica in je auto zorgt er steeds vaker voor dat je met pech aan de kant van de weg staat. Vooral de batterij zorgt voor problemen. Dat ontdekt de Duitse mobiliteitsorganisatie ADAC in zijn pechstatistieken.

In 2018 zorgde volgens ADAC de elektronica in auto’s voor 52,1 procent van de pechoproepen die de Duitse mobiliteitsorganisatie binnenkreeg. 42 procent daarvan had alleen met de batterij te maken. In 1998 zorgden elektronicaproblemen amper voor 31,3 procent van de pechgevallen. Volgens ADAC komt dat omdat een auto steeds meer elektrische besturingssystemen en verbruikers heeft, die veel van het batterijmanagement vragen.

Motortechniek verbeterd

Het aantal pechoproepen voor problemen met het motormanagement is dan weer sterk afgenomen. Zaken als injectie, sensoren en ontsteking veroorzaakten in 1998 nog 32,5 procent van de pechgevallen, terwijl dat afgelopen jaar amper nog in 19 procent van de gevallen voorkwam. Dat komt omdat de motortechniek de afgelopen twintig jaar sterk is verbeterd, zegt ADAC.

BMW blijkt betrouwbaar

In 2018 bleken vooral verschillende modeljaren van de BMW 1-Reeks en 3-Reeks betrouwbaar, net als de BMW 2-Reeks, 4-Reeks, X1 en de Mitsubishi Colt. Onderaan de tabel staat de Ford S-Max van modeljaar 2009: daarvan moesten gemiddeld 113 eigenaars per 1.000 S-Max-modellen naar ADAC bellen. Ook de Nissan Qashqai van bouwjaar 2015 en 2016 blijkt met 30 en 40 pannes per 1.000 Qashqais hoger te scoren dan gemiddeld.

Nog weinig elektrische auto’s

Elektrische auto’s komen op de Duitse wegen nog niet zo vaak voor, zegt ADAC. Zij zijn dus maar gering vertegenwoordigd in de pechstatistieken. In 2018 moest ADAC 400 keer uitrukken voor pech met een elektrische auto.

De gedetailleerde resultaten van verschillende bouwjaren voor meer dan 120 modellen vind je (in het Duits) op de website van ADAC.

Bron Vroom: https://www.vroom.be/nl/nieuws/elektronica-zorgt-steeds-vaker-voor-autopech-21662

admin Autowereld

Duits onderzoek: diesel is beter voor milieu dan elektrisch

diesel 2019

Duits onderzoek: diesel is beter voor milieu dan elektrisch

Elektrische auto’s zijn alleen op papier beter voor milieu. In werkelijkheid vertegenwoordigen ze per kilometer een hogere CO2-uitstoot dan dieselvoertuigen. Dat is de conclusie van een studie van de universiteit van Keulen onder leiding van fysicaprofessor Christoph Buchal.

Accu’s zijn vervuilend

Dat een accu van een elektrische auto, niet bepaald klimaatvriendelijk is, weten we intussen. Los van ethische problemen die te maken hebben met het winnen van die zeldzame grondstoffen, gebeurt het ook zelden op een ecologische manier.

De studie gebruikt de Tesla Model 3 als toetssteen. Die heeft één van de efficiëntste accu’s en elektrische aandrijfsystemen op de markt. Maar daar vertegenwoordigt de batterij alleen nog altijd een CO2-uitstoot van 11 à 15 ton. Bij een levensduur van 10 jaar voor de accu en een gemiddelde afstand van 15.000 kilometer per jaar, betekent dat al 73 tot 98 gram CO2 per kilometer. Wanneer ook nog de Duitse elektriciteitsmix in rekening gebracht wordt, belast een elektrische auto het klimaat 11 to 28 procent meer dan een modern dieselvoertuig, staat in de studie te lezen.

Wat is de échte CO2-uitstoot?

Wordt het elektriciteitsverbruik verrekend, dan stoot die Tesla in werkelijkheid tussen 156 en 181 gram CO2 per kilometer uit. Dat is merkbaar meer dan een dieselwagen van dezelfde afmetingen.

De studie is ook ongemeen scherp voor de Europese politiek. Die beschouwen elektrische wagens als zero-emissievoertuigen, en negeren compleet dat de stroom eerst opgewerkt moet worden. De onderzoekers beschouwen de voorgeschreven CO2-norm die Europa vanaf 2030 zal opleggen als ‘onrealistisch’. De drempel van 59 gram per kilometer komt overeen met een verbruik van 2,2 liter diesel of 2,6 liter benzine per 100km.

Liever een auto op aardgas

De aangekondigde grenswaarden verplichten autobouwers om een aanzienlijk deel van hun toekomstige verkopen in elektrische auto’s te realiseren. Maar, zo concludeert de universsiteitsstudie, dat zou net slechter zijn voor het milieu. De wetenschappers suggereren dat het klimaat vooral gebaat zou zijn met een omschakeling naar methaan of aardgas. “Daarvan is de CO2-uitstoot nog een derde lager dan bij een dieselmotor”, klinkt het.

admin Autowereld