Daarom is ‘wijkopenautos.be’ niet per se de beste keuze

Het online platform ‘wijkopenautos.be’ is een snelle manier om een auto te verkopen. Je maakt online een berekening van de waarde van je auto en je gaat vervolgens naar een verkooppunt waar je het voertuig effectief kan verkopen. Maar de prijs die je online krijgt, verschilt vaak sterk van de finale verkoopprijs. Dat leidt tot frustraties bij consumenten en de federatie van de autosector.

Online taxatie is altijd een schatting

Je auto online taxeren is een koud kunstje. De online rekenmodule van wijkopenautos.be zit goed in elkaar. Je hoeft dus geen computerkenner te zijn om een prijs te berekenen. Maar de prijs die je via die online module maakt, is gebaseerd op schattingen. Je geeft een aantal kenmerken in en de computer maakt op basis van die gegevens een statistische berekening van de waarde van je auto.

De prijs die je dan te zien krijgt, is vaak aanvaardbaar of boven je verwachtingen. Maar het is niet de prijs die je uiteindelijk voor je voertuig zal krijgen. Want ‘wijkopenautos.be’ doet niet aan online verkoop. Als je je auto echt wil verkopen, moet je naar een verkooppunt. En daar zal je auto nogmaals getaxeerd worden. Dit keer door een personeelslid van ‘wijkopenautos.be’. En de prijs die je dan krijgt, is in de meeste gevallen (veel) lagerdan de prijs die je online te zien kreeg.

Die online prijsberekening is als een honingpot om consumenten naar hun verkooppunt te lokken.

Pieter Van Bastelaere, Traxio

Waarom verschilt de prijs?

De online taxatie is dus gebaseerd op een aantal algemene kenmerken. Zo zal bijvoorbeeld elke Opel Astra uit 2008 met een gelijkaardige kilometerstand en motorinhoud quasi dezelfde prijs opleveren bij de online prijsberekening. Ongeacht de schade aan de carrosserie. En dat is precies waar het schoentje wringt. Want in een verkooppunt zal het personeel van ‘wijkopenautos.be’ grondig speuren naar sporen van schade, krassen en deuken.

De auto wordt na de keuring meteen online aangeboden aan het netwerk van opkopers. Binnen de 10 minuten krijg je het hoogste bod als verkoopprijs. En die prijs ligt dus vaak een stuk lager dan de online prijs. Je kan het bod wel een paar dagen laten openstaan. Het kan zijn dat er nog een hoger bod binnen komt. Maar je moet wel binnen de 5 dagen beslissen én verkopen. Na 5 dagen vervalt de taxatie. Als je dan wil verkopen, moet je opnieuw een taxatie laten uitvoeren

Het Duitse moederbedrijf AUTO1 Group maakt zich sterk dat de online rekenmodule in beide richtingen kan afwijken. En het bedrijf ontkent dat de online rekenmodule misleidend is voor klanten. Bovendien wordt elke auto volgens dezelfde standaarden gekeurd in een verkooppunt. Dus elke klant krijgt dezelfde behandeling.

Autosector is niet blij met grote afwijkingen

Traxio, de federatie van de autosector, voelt bij haar leden ongenoegen over de manier van werken van ‘wijkopenautos.be’ en andere online platformen. “Het feit dat de online prijs zo sterk verschilt van de finale prijs, is nooit goed. Zo krijgen klanten het idee dat de hele sector zo werkt.”

De federatie wil daarom benadrukken dat zo’n online verkoopplatform dus niet altijd de beste keuze is. “Je moet altijd blijven vergelijken. Tik de kenmerken van je auto (merk, bouwjaar, model) ook een keer in op Google. Je krijgt dan meteen een prijsindicatie te zien voor jouw auto. Dan kan je meteen inschatten of je bij ‘wijkopenautos.be’ of andere platformen een goeie prijs krijgt.”

En ook bij klassieke garagehouders prijs vragen, kan iets opleveren. “Zeker als je een nieuwe auto wil kopen, loont het de moeite om te horen wat jouw garagehouder voor je oude model wil geven. Je krijgt vaak extra voordelen bij je nieuwe aankoop of een gunstige overnamepremie.”

Bron Radio 2 28/11/2018:

Toyo All Season Banden

Toyo All Season band

CELSIUS

De nieuwe Toyo Celsius is de verstandigste bandenkeuze voor comfort en veiligheid, het hele jaar door.

Dankzij de uitgebreide mobiliteit bij koude temperaturen hoeft u uw banden niet te vervangen wanneer het weer verandert. Celsius biedt controle op besneeuwde of natte wegen voor een groot aantal kleine en middelgrote wagens.

De combinatie van innovatieve bestanddelen zorgt voor uitzonderlijk veelzijdige prestaties ongeacht het weer, voor een veilige rijervaring in alle omstandigheden. De nieuwe Celsius is de verstandige keuze voor slimme chauffeurs

Bron en afbeelding met goedkeuringhttps://www.toyotires.nl/nl/tire/pattern/celsius

 

Hebben ze het nu nog niet door?

nieuwe sensibilisatiecampagne van Recytyre

Hebben ze het nu nog niet door?

Je hoorde of zag het misschien al: momenteel loopt er een nieuwe sensibilisatiecampagne van Recytyre. Om de impact van oude banden op het milieu zo klein mogelijk te houden, zorgt Recytyre niet alleen voor duurzame recyclagemogelijkheden, maar proberen wij de chauffeurs ook diets te maken dat correct opgepompte banden hun levensduur verlengt! Dat dit ook nog eens zorgt voor minder CO2-uitstoot, de veiligheid bevordert en de portemonnee spaart is uiteraard handig meegenomen. Read more “Hebben ze het nu nog niet door?”

WINTERBANDEN IS DIT NU ECHT NODIG!!

Winterbanden is dit nu echt nodig!!

 

Verkeersprofessor Johan De Mol roept op om winterbanden te verplichten, en ook de VAB was vandaag duidelijk: “Ga de baan niet op zonder winterbanden”. En toch zijn er nog veel mensen die twijfelen aan het nut ervan. Maar hoe zit het nu: zijn winterbanden echt nuttig? En zo ja, welke kan je dan het best kopen?

Wat maakt een winterband ‘winters’?

“Het grootste verschil vind je in de hardheid van de gebruikte rubbers”, vertelt Steve Mestdagh, verantwoordelijke voor de bandentests van Test-Aankoop. “De mix van verschillende rubbers in een winterband is zachter dan die in een zomerband of een zogenaamde vierseizoenenband. Op die manier blijft een winterband zacht genoeg bij lage temperaturen om genoeg grip te behouden op het wegdek. Ook qua profiel zijn ze anders. Ze hebben andere groeven en een specifieke lamellenstructuur – de lange dunne groeven op een band – die beter presteert bij sneeuw of ijzel.”

“In ons Belgisch klimaat haal je geen voordeel uit winterbanden”, klinkt het vaak. Klopt dat?

Experts zijn het erover eens: een winterband presteert beter vanaf een buitentemperatuur van minder dan 7 graden, zelfs als er geen neerslag is gevallen. Volgens het KMI werden de afgelopen 365 dagen in Ukkel 60 dagen gemeten met een maximale luchttemperatuur van 7 graden, zuidelijker in ons land zijn dat zelfs 80 dagen. Wie veel de baan op moet, ziet zijn setje winterbanden wel degelijk renderen.

Hoe groot is het verschil met een gewone band?

“Het staat buiten kijf dat winterbanden beter presteren in winterse omstandigheden”, vertelt Steve Mestdagh. “Een band is steeds een compromis tussen verschillende kenmerken. Zo kan een fabrikant inzetten op pakweg de ‘remafstand op droog wegdek’, maar dat gaat dan weer ten koste van de levensduur. Het is al moeilijk om een band te maken die aan alle eisen van de winter voldoet, laat staan dat je er een kan maken die alle seizoenen top is.”

Bij winterbanden van goede kwaliteit kan het verschil in remafstand met zomerbanden op een ijzige ondergrond spectaculair oplopen, zo blijkt uit tests. Volgens VAB is je remafstand met een snelheid van 50 km/u op ‘verharde sneeuw’ maar liefst 37 meter langer met zomerbanden dan met winterbanden.

Lees verder op http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171212_03238660

Bron: Nieuwsblad 13/12/2017